GSPR czyli nowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa produktów 

GSPR czyli nowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa produktów 

zdjęcie pochodzi z freepick.com

13 grudnia 2024 r. we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, zacznie obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (General Product Safety Regulation, w skrócie GSPR), które wprowadza istotne zmiany w zakresie bezpieczeństwa produktów. GPSR znacznie szerzej, niż dotychczasowe przepisy, reguluje wymagania bezpieczeństwa produktów i obowiązki podmiotów gospodarczych. Nowe obowiązki obejmą nie tylko producentów, ale także importerów, dystrybutorów, platformy sprzedażowe oraz sklepy internetowe. GPSR wprowadza ponadto szereg nowych obowiązków dla przedsiębiorców dotyczących dokumentacji technicznych, instrukcji obsługi, przechowywania dokumentów oraz reagowania na wypadki związane z produktami.

Jakie produkty obejmuje GPSR?

Rozporządzenie GPSR dotyczy przede wszystkim produktów konsumenckich, które są przeznaczone do użytku przez konsumentów oraz które konsumenci mogliby używać w racjonalnych warunkach, m.in. zabawki, sprzęt elektroniczny, kosmetyki, wózki dziecięce, rowery, czujniki czadu, drabiny, meble, obuwie czy nieelektryczny sprzęt sportowy. GSPR nie definiuje jednak katalogi zamkniętego takich produktów. Ze stosowania nowego rozporządzenia został jednak wyłączony mały zakres produktów, do których należą:

– produkty lecznicze i weterynaryjne,
– żywność i pasze,
– żywe rośliny i zwierzęta,
– środki ochrony roślin,
– sprzęt transportowy obsługiwany przez usługodawcę,
– statki powietrzne,
– antyki,
– produkty wymagające naprawy przed użyciem, o ile są wyraźnie oznaczone.

GSPR a nowe obowiązki dla firm – dokumentacja, zgłoszenia i raportowanie

Wprowadzenie GPSR wiąże się z szeregiem nowych obowiązków dla przedsiębiorców. Przepisy szczegółowo określają, jakie obowiązki mają producenci, importerzy, dystrybutorzy oraz sprzedawcy internetowi. Firmy będą zobowiązane m.in. do przechowywania dokumentacji technicznej przez 10 lat od momentu wprowadzenia produktu do obrotu, zgłaszania wypadków związanych z produktami, dostosowania etykiet produktów do nowych wymogów czy też dostosowania ofert internetowych do wymogów bezpieczeństwa.

W przypadku sprzedaży na odległość, np. w sklepach internetowych, przedsiębiorcy będą zobowiązani do podania danych identyfikujących producenta (jego imię i nazwisko lub nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy oraz adres pocztowy i elektroniczny, a w przypadku kiedy producent nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby na terenie Unii Europejskiej, należy podać imię i nazwisko lub nazwę, adres pocztowy i elektroniczny tzw. osoby odpowiedzialnej ze strony producenta, a także informacje identyfikujące produkt). Powyższe może wiązać się także z obowiązkiem przedsiębiorców w zakresie dostosowania procedur sprzedażowych. Firmy będą zobowiązani także do informowania konsumentów o bezpieczeństwie oferowanych produktów.

Z kolei dla platform e-commerce nowe przepisy oznaczają również konieczność weryfikowania bezpieczeństwa produktów oferowanych przez sprzedawców. Przedsiębiorcy runku e-commerce będą także zobowiązani do wdrożenia procedur monitorujących oraz dostosowania interfejsów swoich stron internetowych, co wiąże się z wyzwaniami technicznymi i kosztami. Platformy sprzedażowe będą musiały również reagować na informacje o niebezpiecznych produktach w ciągu zaledwie trzech dni.

Polska ustawa dostosowująca

Choć rozporządzenie GPSR wejdzie w życie 13 grudnia 2024 r., polski ustawodawca wciąż nie zdążył przygotować ustawy wdrażającej. Projekt ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów jest obecnie na etapie konsultacyjnym. Aktualnie przedsiębiorcy będą musieli dostosować się do wymogów unijnych przepisów, ale należy mieć także na uwadze to, co w zakresie bezpieczeństwa produktów krajowy ustawodawca przewiduje w nowej polskiej ustawie.

Podsumowanie

Rozporządzenie GPSR, które wejdzie w życie już za kilka dni, wprowadza szereg nowych obowiązków dla przedsiębiorców dotyczących bezpieczeństwa produktów, w tym m.in. obowiązek przechowywania dokumentacji, raportowania wypadków i dostosowania ofert internetowych do wymogów bezpieczeństwa. Firmy, w tym sklepy internetowe i platformy sprzedażowe, muszą więc przygotować się na szereg zmian. Polska ustawa wdrażająca rozporządzenie wciąż znajduje się na etapie konsultacji, co rodzi dodatkową niepewność na rynku. Przedsiębiorcy powinni przede wszystkim jak najszybciej zapoznać się z nowymi przepisami unijnymi i podjąć konkretne działania, aby uniknąć ryzyka sankcji.

W przypadku pytań dotyczących rozporządzenia GSPR i wdrożenia nowych regulacji unijnych do Państwa biznesu zapraszamy do kontaktu.

Autor:

Agnieszka Anna Rymdejko-Kuźniak

Prawnik, doktorantka, compliance ekspertka i przedsiębiorczyni.

Adres e-mail: biuro@lawsimple.pl

Telefon: +48 605242475